Saturday, December 11, 2010

jadilah insan berakal

Jadi lah orang yang berakal




Belajar religion in malaysia untuk semester dua ini amat menguji kesabaran .Ana terpaksa mengkaji agama di Malaysia seperti Hindu,Buddha,christian dan sebagainya......

Kadang-kadang rasa ingin ketawa pun ada membaca hikayat agama hindu..setakat ini saya hanya mendalami agama hindu untuk peperiksaan Mid term.Hindu menpunyai lebuh kurang 300 million tuhan.Tuhan mereka itu berasaLdari satu tuhan iaitu BRAHMAN..tetapi BRAHMAN telah bertukar dan beranak pinak menjadi tuhan yang sangat ramai..menarik bukan...itu belum termasuk lagi bab trimurti,anak-anak tuhan,isteri tuhan dan juga sebagai nya. If we think with our mind we will think this is ridiculous right..Anyway ....itu belum termasuk dalam sistem kasta,proses samsara.moksha(menjadi tuhan).Sebagai tambahan ,lembu ada lah binatang  yang palaing suci hatta air kencing nya pun di anggap sebagai holy water,menarik bukan....

Dalam kes murtad yang semakin bertambah sekarang..saya dapat simpulkan satu sahaja,mereka yang menukar agama untuk mendapat kebebasan hidup itu sangat bodoh.Kata pensyarah ana,jika kamu mahu mendapat kebebasan kamu tidak perlu menukar agama..just be a bad muslim........sekurang-kurangnya kamu masih mampu masuk ke syurga selepas kamu di seksa.Orang kafir yang hidup di luar itu sebenarnya ada lah kafir yang jahat!

Sebenarnya kita tidak sedar bahawa islam adalah paling mudah,simple dan sesuai untuk semua peringkat umur.Katakan lah apabila kita mengajar kanak-kanak allah itu satu..mereka akan faham bukan.Tapi jika orang hindu mengajar,tuhan itu satu tapi,dari satu itu boleh lahir ramai tuhan.pening bukan??

Orang yang mengatakan bahawa agama lain mudah adalah orang yang tidak mengkaji agama.Kami yang sedang mengkaji agama sekarang merasakan bahawa agama lain sangat susah untuk dipraktikkan dan juga,agama lain tidak tetap dengan pendirian mereka.Jika anda pergi bertanya orang alim mereka mengenai agama mereka mereka juga akan terdiam kerena mereka tidak ada jawapan untuk menjawab.

Jadi kesimpulannya..agama Islam adalah yang terbaik jika anda orang yang ber akal.
SEKADAR PERKONGSIAN ILMU..

wallahua'lam..

No comments:

Post a Comment